Zoeken in deze blog

dinsdag 24 januari 2012

recensie fatale fuik van Henk Werson

Recensie de Fatale Fuik

Henk Werson (hoofdinspecteur van politie) heeft het lef gehad om een deel van de afgelopen 16 jaar als expert mensenhandel te beschrijven. Dit heeft hij op een pakkende manier gedaan, dat het voor de gewone lezer goed te begrijpen is waarom vrouwen (en mannen) niet zo eenvoudig uit de gedwongen prostitutie kunnen stappen en waarom het voor de politie, hulpverleners, rechterlijke macht en alle anderen zo lastig is om voldoende bewijslast te verkrijgen zodat de daders gestraft kunnen worden. Hoe heeft hij dat gedaan? Door de gebroken levens van de vrouwen en zijn team zeer levendig te beschrijven, als een gruwelijke spannend jongensboek. Maar dan waar gebeurd.

Dit boek is verplicht leesvoer voor iedereen die te maken heeft of kan hebben met mensenhandel in zijn beroepspraktijk, rechters, OM, journalisten, hulpverleners, scholen, bezorgde ouders, mensen vanuit elke geloofsgroep en natuurlijk de klanten van prostituees. En daarnaast voor iedereen die meer wil weten en begrijpen over de wereld van de gedwongen prostitutie, het dagelijks ettelijke malen gedwongen seksuele handelingen verrichten tegen betaling. Ook geschikt voor alle mensen die te maken kunnen hebben via hun werk of als getuige of hoe dan ook met overige uitbuiting, vergelijkbaar met slavernij, waarvan we dachten dat we die in 1863 hadden afgeschaft.

De opbrengst van het boek gaat naar Fier Fryslan, een stichting die slachtoffers mensenhandel opvangt. Een absolute aanrader dus. Met dank ook aan de ghostwriter Door van der Wiele en alle anderen die Henk het mogelijk hebben gemaakt dit boek te schrijven.

Geen opmerkingen: